Douane

Complete douanetoepassing voor de automatisering van alle processen inzake douaneformaliteiten.

OLS Customs is een softwarepakket dat alle processen inzake douaneformaliteiten automatiseert. We ontwikkelden deze software op basis van de ervaringen van onze declaranten.

De toepassing gaat veel verder dan enkel de communicatie met en de afhandeling van documenten met de douane. OLS Customs bevat aangiftes, entrepotbeheer, goederencompatibiliteit, fiscale vertegenwoordiging en diverse extra modules.

OLS Customs is modulair opgebouwd en volledig op maat van uw professionele behoeftes. Het softwarepakket is voornamelijk geschikt voor douane-expediteurs, naties, logistieke dienstverleners en industriële bedrijven die zelf hun formaliteiten willen voldoen.

! Wijzigingen UCC !

Sinds de wijziging van de Union Customs Code in 2016, is het EU Customs Data Model in werking. Om dit in gebruik te nemen, staan er verschillende grote ICT-projecten op de planning bij de douane.

Als IT-partner zijn we dan ook volop bezig met de nodige aanpassingen in onze software, zijn we actief CRSNP-lid en engageren we ons om deel te nemen aan verschillende werkgroepen rond dit topic.

Algemene modules van onze basis ERP

  • Dossierbeheer: een elektronisch aangiftesysteem voor het eenvoudig afhandelen van al uw douanedocumenten (PLDA, NCTS en/of EMCS). 
  • Een digitaal archief dat al uw documenten online verzamelt en altijd toegankelijk is.
  • Reporting via Crystal Reports voor het automatisch genereren en versturen van gepersonaliseerde rapporten op maat van uw klanten.
dashboard ERP-oplossing
puzzelstuk boekhouding & accountancy

Integraties

In OLS Customs zijn er ook integraties mogelijk met verschillende externe platformen:

✓ Control Tower
✓ E-Balie (APCS)
✓ EORI
✓ NxtPort
✓ Portbase
✓ SAP
✓ Tarbel
✓ TUL
✓ Uw eigen ERP
✓ VIES
✓ …

Extra modules

Bovenop het basispakket

Module voor een automatische AEO self-assessment voor alle types van aangiftes.

Deze module kan fungeren als interne audit tool in het kader van de AEO-vergunning.

Hij zal dienen enerzijds als ondersteuning van de personen die zich bezig houden met de AEO-vergunning en de controles hierop en anderzijds als rapportering naar de auditeurs/inspecteurs van Douane & Accijnzen.

De applicatie zal een random aantal aangiftes selecteren die door de aangever gecontroleerd moeten worden.

Aan de inspecteurs van Douane & Accijnzen zal er gerapporteerd kunnen worden welke aangiftes gecontroleerd werden en op basis van welke criteria en wat de eventuele opmerkingen waren naar de declarant toe.

Een business intelligence tool toont u dashboards met historische én realtime data en genereert rapporten om u inzicht te geven in de belangrijkste cijfers.

U krijgt een antwoord op vragen als “Voor welke klant heb ik welk type aangiftes gemaakt en hoeveel?”, “Wat zijn de verschuldigdheden voor een bepaalde periode?” en “Wat is de omzet per klant?”.

Meer info

Wat facturatie betreft, is er de extra module “Elektronische facturatie” (op basis van tariefboeken).

Facturatie is mogelijk op verschillende niveaus:

  • doorfacturatie douanekosten
  • bijkomende prestaties
  • documentkosten

De module “Entrepotbeheer” omvat:

  • Voorraadadministraties voor het beheer van alle entrepotregelingen: R, S, U, accijnzen & btw.
  • Intelligent stock allocation voor een fiscale optimalisatie van voorraden (in functie van de bestemming van de goederen, zal automatisch de juiste voorraad aangesproken worden).
  • RTO: Ruimte Tijdelijke Opslag.

De “Fiscale vertegenwoordiging”-module zorgt voor de automatische afhandeling van btw-administratie, zowel 07965 als 07966.

De geautomatiseerde fiscale administratie is parametreerbaar en beheert (conform de regulering voor de fiscaal vertegenwoordiger) de invoer en uitvoer van goederen.

Met de module “Fiche 46” match je de verschuldigdheden volgens de website van de douane met de aangiftes in jouw systeem.

Boetes worden toegevoegd en kan je koppelen aan een aangifte.

De totaliteit kan vervolgens aangeboden worden aan een boekhoudpakket, inclusief extra comptabele gegevens.

Met de “GCB”-module kunnen geconsolideerde goederen snel en gemakkelijk aangezuiverd worden die via de Master Air Waybill bij de douane werden aangemeld.

GCB staat voor Goederen Compatibiliteit Brucargo en is voor invoer via vliegtuig (ECS is voor uitvoer via vliegtuig).

Er zijn integraties mogelijk met een ingaveprogramma voor aangiftes, een track & trace (Crossroad Communication) en software van derden.

Inhoud module “GCB”:

  • Validatie van lijst-berichten en deellijsten.
  • Ingave en validatie van transferten & aanmaak van transferten op basis van bestaande lijstberichten.
  • Mogelijkheid om ingegeven manifesten om te vormen naar lijstberichten.
  • Uitgebreide statusopvolging en zoekmogelijkheden.

Litigebeheer: module voor een volledige en overkoepelende opvolging van alle litiges met de douane.

Deze module maakt het mogelijk om de aangiftes die tot een betwisting leiden te registreren en op te volgen binnen OLS Customs. Deze module is volledig geïntegreerd met de aangiftes die gemaakt werden in het programma ‘Daglijst’.

Het doel is om de litiges te registreren en verder op te volgen in deze module. Zolang een aangifte gekend is in deze module en niet afgesloten is, is dit voor de andere gebruikers duidelijk zichtbaar in het overzicht van de aangiftes.

Binnen deze module worden niet alleen de actuele litiges bijgehouden, maar worden alle betwistingen die ooit geregistreerd werden online beschikbaar gesteld.

Rappelbeheer: automatische opvolging van niet-aangezuiverde aangiften.

De rappels zijn instelbaar per opdrachtgever per type rappel. Het is eveneens mogelijk om de e-mailbody van de rappel te configureren en een begeleidend schrijven toe te voegen met verwijzingen naar gegevens uit de aangifte.

Deze module omvat het beheer van:

  • Rappels per e-mail van de niet-gezuiverde NCTS vertrekaangiftes.
  • Rappels per e-mail van de PLDA-uitvoer aangiftes zonder exit confirmation.
  • Rappels per e-mail voor de aangiftes met actieve veredeling in functie van de vervaldag geldigheid.
  • Rappels per e-mail van de niet-gezuiverde EMCS vertrekaangiftes
  • Rappels per e-mail voor de nog niet ontvangen btw-nota’s en afgetekende CMR’s.
  • Graduele rappels (1e rappel, 2e rappel, 3e rappel…) per aangifte in functie van aantal verstreken dagen.

Onze ORNG-suite bevat verschillende webapplicaties die altijd en overal toegankelijk zijn. In dit assortiment zitten o.a.: worklog app, container terminal app, document portal, entrepot U portaal (bonded warehouse)…

Zo heeft u alle info ter beschikking waar en wanneer u maar wilt.

Heel handig als u voor uw klantenbezoek nog even snel iets wilt nakijken op uw smartphone of tablet!

Dankzij de doorgedreven integratiemogelijkheden met bestaande back-office ERP-systemen (SAP, NAV, Oracle…) is het standaardpakket van OLS Customs ook geschikt voor een full-automatische afhandeling van douaneformaliteiten van productie- en handelsbedrijven (industriële verzenders).

Onze klanten

Kristof Poulain
Kristof Poulain COO
Kristof werkt bij Organi sinds 2003. Hij leidt het team van de OLS en OLS Customs consultants en developers, maar staat niettemin ook dicht bij onze klanten om hen te adviseren en te begeleiden bij al hun logistieke vraagstukken. Kristof is verder ook COO van Softpak, onze collega's in Nederland, alsook onze interne specialist in data reporting en analytics via de BI-tools QlikView, Qlik Sense en Power BI.

Demo aanvragen

Laat uw gegevens achter en we nemen zo snel mogelijk contact op met u

"*" geeft vereiste velden aan

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.