Integratie OLS & Dockflow

22.09.2022 – Bij havenspeler Boschmans Steinacher hebben ze gekozen voor een integratie van de Dockflowsoftware met hun huidig operationeel pakket OLS van Organi.

Home » Nieuws »

Integratie OLS & Dockflow

22-09-2022

Het beter en nauwkeuriger opvolgen van zeegaande containers? Het kan via het software-platform van Dockflow. Dit platform kan soms dan ook nog eens geïntegreerd worden met het operationeel softwarepakket, waaronder sinds kort het OLS-pakket van Organi. Een mooi voorbeeld van deze integratie zien we bij onze logistieke klant Boschmans Steinacher.

Naar aanleiding van deze mooie samenwerking, hebben we beide partijen geïnterviewd.

>>> Klinkt interessant? Lees dan hieronder zeker verder!

Dockflow: automatisatie in de maritiem

Dockflow is een Antwerpse startup van 3 jonge ondernemers, actief in de logistieke wereld. Hun platform heeft als doel het helpen van verschepers, importeurs en voornamelijk expediteurs met het beter opvolgen van hun zeegaande containers. Het bedrijf werd opgericht vanuit een duidelijke nood in de maritieme sector.

We voerden het interview met Michiel Valee, een van de oprichters van Dockflow.

“Vertel eens, wie zijn jullie en wat doen jullie?”

“4 jaar geleden hebben we Dockflow opgericht. Tijdens onze studies waren we zo verbaasd over hoeveel papierwerk er nog in de logistieke sector rondging. Daarom waren we initieel ook gestart met consultancy in het digitaliseren van logistieke processen. Al snel kregen we in de maritieme wereld steeds dezelfde problematiek te horen, namelijk “Waar is mijn container?”.”

“Er was dus duidelijk een nood in de maritieme sector en jullie hebben daar een oplossing voor ontwikkeld?”

“Klopt, Dockflow creëerde een track and trace van zeegaande containers. Het vele manuele en repetitieve werk wordt via ons softwareplatform geautomatiseerd. Op die manier verkleint de foutmarge en kan je als expediteur meer tijd vrijmaken voor andere dingen, bv. uitgebreider onderhandelen met klanten of meer tijd steken in het uitzoeken van betere routes.”

Printscreens Dockflow

“Hoe gaat het onboarden van een nieuwe klant bij jullie in zijn werk?”

“We analyseren eerst wat de noden zijn, want elk expeditiekantoor is anders. Juist om die reden is ons platform ook heel configureerbaar opgebouwd. Wij zorgen voor de juiste begeleiding en starten een aantal zaken op. Nadien kan onze klant zélf verder aan de slag, zonder onze hulp. Werknemers stellen na verloop van tijd eigen automatisaties en notificaties in. Het is altijd fijn om mensen zo te zien groeien in ons digitale platform.”

“Wat is volgens jullie hét voordeel van jullie platform?”

“Er zijn 2 grote voordelen die we zien terugkomen bij al onze klanten. Ten eerste kan je als expediteur je klantenervaring verbeteren door je klanten een portaal aan te bieden waarin alle data zit: locatie, timing, enzovoort. Jouw klant kan zelf met al deze details verder aan de slag. Ten tweede zorgt een automatisatie van interne processen steeds voor een grote tijdsbesparing, ook hier. Je moet bijvoorbeeld niet meer zelf online op zoek gaan naar wanneer je containers zullen arriveren, want je kan alerts instellen voor allerlei gebeurtenissen.”

"Tegelijkertijd tijd besparen én de ervaring voor je klanten verbeteren."
Michiel Valee
Cofounder, Dockflow

“Kan jullie platform aanvullend werken op reeds bestaande, externe software?”

“Ja, Dockflow integreert met operationele softwarepakketten, waaronder sinds kort ook met de OLS-software van Organi. Het was een vlotte en efficiënte samenwerking met het team van Organi. Daardoor hebben we snel kunnen schakelen en zijn er naar de klant toe nauwelijks technische problemen naar boven gekomen. Het is altijd heel fijn om zo te werken!”

“Wat heeft de toekomst nog voor jullie in petto?”

“We hebben nog verschillende items op onze roadmap staan. Maar het belangrijkste topic is “demurrage en detention fees”, zodat er gemonitord kan worden hoe lang een container op de kaai staat, zodat er voorspeld kan worden vanaf wanneer hij kosten begint te maken, enzovoort.”

User case Boschmans Steinacher

Boschmans Steinacher is een gekende naam in de havenwereld wanneer het gaat over multimodaal transport, material handling en supply chain management. Deze Antwerpse expediteur levert toegevoegde waarde aan zijn klanten met persoonlijke service op bijzondere routes voor conventioneel & project cargo, alsook distributie over het Europese continent vanuit magazijnen in en rond Antwerpen. Boschmans Steinacher koos ervoor om hun huidig operationeel softwarepakket van Organi, namelijk OLS, te koppelen met het softwareplatform van Dockflow.

We voerden het interview met Peter Lemmens, de IT Manager van Boschmans Steinacher.

“Waarom hadden jullie nood aan extra software?”

“We hebben om 2 grote redenen gekozen voor een bijkomende investering in software. Ten eerste zijn er een heleboel repetitieve, administratieve taken die we nu dankzij deze integratie hebben kunnen automatiseren. Onze investering zal zich dus snel terugverdienen. Ten tweede wilden we graag het gebruikersgemak verbeteren, zodat onze mensen niet meer aan alles hoeven te denken. Momenteel lopen er verschillende processen en acties volledig automatisch. Een bijkomend voordeel is ook dat elk dossier getrackt wordt, zo vermijden we dat we belangrijke data over een probleemcontainer zouden missen.”

"Onze investering zal zich dus snel terugverdienen!"
Peter Lemmens
IT Manager, Boschmans Steinacher

“Er zijn verschillende leveranciers die zulke dienstverlening en integraties aanbieden. Waarom hebben jullie voor Dockflow gekozen?”

Dockflow is niet alleen een Antwerpse firma, maar ze zijn ook hard geëvolueerd op korte tijd. Verder is de interface aantrekkelijk, bevat de tool interessante modules en – niet onbelangrijk – hanteert Dockflow een eerlijke en correcte pricing van 1 kost.”

“Intussen is de eerste stap in de integratie tussen de OLS-software van Organi en de software van Dockflow volledig rond. Hoe is dit voor jullie verlopen?

“Zeer vlot! Op een paar kleine bugs na, die er altijd zijn, is de integratie vlekkeloos verlopen. Voor de eindgebruikers zijn er nooit problemen opgedoken en dat is een van de belangrijkste dingen in zo’n traject.”

“Hoeveel tijd heeft het hele traject in beslag genomen?”

“Soms kunnen zulke projecten en integraties lang duren, maar in dit geval zat er slechts 1 maand tussen analyse en ingebruikname. Een heel aanvaardbare doorlooptijd dus!”

“We zijn nu 2 maanden na de integratie. Hoe verloopt alles?”

“Alles gaat prima en werkt zoals verwacht. We kunnen nu zelfs zonder hulp van Dockflow bepaalde automatisaties zelf instellen op het platform. Bijvoorbeeld wanneer een bepaalde boot vertrokken is, krijgt een specifiek team een notificatie, of meer nog, wordt dat bepaald dossier ineens aan het correcte team doorgegeven.”

“Tot slot, wat willen jullie in de toekomst nog bereiken met Dockflow en de integratie?”

“Momenteel is het alleen nog maar eenrichtingsverkeer vanuit de OLS-software naar Dockflow. Een volgende stap is dat we data gaan terugkoppelen vanuit Dockflow naar OLS. Op lange termijn zou dan een volgende grote stap een integratie tussen Dockflow en de workflowmodule van OLS kunnen zijn.”

Kristof Poulain
Kristof Poulain COO
Kristof werkt bij Organi sinds 2003. Hij leidt het team van de OLS en OLS Customs consultants en developers, maar staat niettemin ook dicht bij onze klanten om hen te adviseren en te begeleiden bij al hun logistieke vraagstukken. Kristof is verder ook COO van Softpak, onze collega's in Nederland, alsook onze interne specialist in data reporting en analytics via de BI-tools QlikView, Qlik Sense en Power BI.

Vragen of interesse?

Laat uw gegevens achter en we nemen zo snel mogelijk contact op met u!

"*" geeft vereiste velden aan

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.